7 nawyków zdrowego trybu życia

Kiedyś zdrowy tryb życia kojarzył mi się z nudą i restrykcyjnymi zasadami, których nie sposób zachować. Dziś wiem już, że to wcale nie jest takie straszne, a wprowadzenie kilku zasad wyraźnie poprawia jakość życia. Bo zdrowy tryb życia to nie tylko kwestia zdrowia, ale też dobrego samopoczucia. A oto moje ulubione siedem nawyków zdrowego trybu życia, bez których nie wyobrażam sobie już żadnego dnia.

1. Regularne i pełnowartościowe posiłki

Pięć posiłków dziennie co 3 godziny – jak mantrę powtarzają to lekarze i dietetycy. Kiedyś myślałam „dobra, dobra – bez przesady”. A później trochę mi się przytyło i... postanowiłam spróbować. Będziecie zaskoczeni, jak wiele da Wam trzymanie się stałych godzin na posiłki. Dla naszego zdrowia konieczne jest dostarczenie wszystkich wartości odżywczych, dlatego menu trzeba komponować tak, aby było w nim wszystko – od makro- po mikroelementy. Postaraj się do każdego posiłku dorzucić warzywo, nawet jeśli pozornie nie pasuje i nie ma go w składzie dania. Wtedy sięgnij chociażby po marchewkę lub rzodkiewki.

2. Ograniczenie produktów wysoko przetworzonych

Im bardziej produkt jest przetworzony, tym mniej jest wartościowy. Finalnie przyjmuje się tak zwane puste kalorie. Dotyczy to zarówno słodyczy, słonych przekąsek, jak i dań gotowych, czy zupek instant.

3. Kontrola nawodnienia

Nauczyłam się chodzić wszędzie z butelką niegazowanej wody niegazowanej. Od kiedy codziennie wypijam między 1,5 – 2 litra dziennie czuje się zdecydowanie lepiej i... mój cellulit już nie straszy.

4. Regularna aktywność fizyczna

Umiarkowane ćwiczenia poprawiają wydolność, dotleniają i polepszają nastrój. Na początku jest najtrudniej. Ale konsekwentne powtarzanie rytuału codziennego biegania i wyjść na aerobic z przyjaciółką dwa razy w tygodniu to teraz jeden z ulubionych elementów planu dnia/tygodnia.

5. Relaks

Kocham być aktywną, ale... nauczyłam się, że czas tylko dla siebie to najlepszy prezent, jaki mogę sobie sprawić bez dodatkowych kosztów. Książka, relaksująca kąpiel z pianką, siedzenie na balkonie lub pogaduchy o niczym z przyjaciółką.

6. Sen

Kładę się przed północą i przesypiam co najmniej 6 godzin. Do „wyłapania” odpowiedniego momentu na pobudkę wykorzystuję aplikację, która kontroluje fazy snu.

7. Zamiast musieć, lepiej chcieć

Nawyki zdrowego trybu życia nie powinny kojarzyć się z przymusem, ale z dobrowolnym wyborem. To ułatwia mi ich spełnianie. A co Wam pomaga? Jakie są Wasze ulubione zdrowe nawyki?

Komentarze